پای فواره‌ی جاوید اساطیر

نشست «پای فواره‌ی جاوید اساطیر، هویت تصویری در پویانمایی ایران» روز دوشنبه پنجم تیرماه با حضور جمال رحمتی(طراح کاریکاتور و کارتون)، معین صمدی(نویسنده و کارگردان) و محمد محمدی(دبیر نشست) در خانه‌ی فرهنگ‌وهنر گویه برگزار شد.

در آغاز این نشست، محمد محمدی با اشاره توجه نسل نخست پویانمایی‌های ایرانیِ تولیدشده در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به زبان دیداریِ هنرهای تصویری ایران و کامیابی‌های جهانیِ آن‌ها، بی‌توجهی به این نکته را در صنعت شکل‌یافته‌ی پویانماییِ ایرانی  شگفت‌انگیز دانست. از سوی دیگر، تجربه‌های موفقِ استودیو فیلم‌سازی «کارتون‌سالن» یا شرکت بازی‌سازی «آمانیتادیزاین» نشان‌دهنده‌ی پذیرش جهانیِ سبک‌های بومی در بازار جهانی پویانمایی و بازی‌سازی به شمار می‌رود.

جمال رحمتی، سخنران نخست نشست، با اشاره به این‌که در پویانمایی باید به روحِ هنرهای تصویری ایرانی توجه شود و نه گرته‌برداریِ صوری؛ از سه شیوه‌ی اغراق‌سازی در طراحی یعنی شیوه‌ی رایج  در کمیک‌استریپ، گروتسک و شاعرانگی، هنرهای ایرانی را دربردارنده‌ی شیوه‌ی شاعرانه دانست. از نظر وی اصلی‌ترین دلیل دوری از این زبان تصویری تغییر سبک زندگی ایرانیان است که در هنر بازتاب می‌یابد. زبان تصویری هنرهای ایرانی برای داستان‌ها و درون‌مایه‌های خاصّی مناسب می‌نماید و یا داستان‌های امروزی را با آن تصویر نکرده‌اند، یا تلاش‌های نگارگران برای نمایش فضای معاصر چندان موفقیّت‌آمیز نبوده است. پیشنهاد رحمتی این بود که تلاش کنیم زبان دیداریِ بینابینی، میان نگارگری و شیوه‌ی ژرفانماییِ سه بعدی بیابیم؛ راه‌حل در نمایش فضا در پرسپکتیو کاوالیر یا ایزومتریک است که نزدیک‌ترین بازآفرینی به فضای تخت و دوبعدی نگارگری ایرانی دارد.

معین صمدی در سخنان خود، پس از ارائه‌ی تاریخ فشرده‌ی پویانمایی در ایران و نمایش بخشی از فیلم امیرحمزه‌ی دلدار و گور غمگین ساخته‌ی نورالدین زرین‌کلک به دسته‌بندی آسیب‌شناسی هنرصنعت پویانماییِ ایران پرداخت و دلیل اصلی پانگرفتنِ پویانمایی ایرانی را در همین آسیب‌ها دانست: «عدم حمایت درست»، «نداشتن برنامه»، «مهاجرت‌ها»، «عدم تحقیق» و »جریان‌های کوتاه‌مدت». نبود حمایت و برنامه‌ی راهبردی به مانند آنچه برای سینما رخ داد به مهاجرت‌ها و کوتاه‌مدت‌شدن تجربه‌ها و هنرمندان می‌انجامد؛ در حالی‌که برای مثال، موفقیت کارتون‌سالن در پویانماییِ نان‌آور با کمک مدیر هنریِ ایرانی‌ای(رضا ریاحی) رخ داد که امکان کار در ایران پیدا نکرد.

در ادامه، بخشی از فیلم دختر و درخت ساخته‌ی معین صمدی پخش و در پایان به پرسش‌‌های حاضران، پاسخ دادند.

نفیسه موسوی 1402/5/8 - 15:9