کار است و کار در تیغ و جوهر

امروز سه‌شنبه ۳۰ خرداد، صفحه‌ی یازده روزنامه‌ی شرق به نمایشگاه «تیغ و جوهر» اختصاص یافته است. در این صفحه یادداشت سارا کریمان با عنوان «کار است و کار در تیغ و جوهر» و مصاحبه‌ی گنجی با حسین مجنی با عنوان «جهان امروز را جای امنی نمی‌بینم» منتشر شده که در زیر بخشی از این گفتگو را می‌خوانید.

مجنی در پاسخ به گنجی که از حضور خودآگاه یا ناخودآگاه هنرمند در خلق آثارش پرسیده جواب می‌دهد:

هنر در بینابین ضمیر آگاه و ناخودآگاه خواب و بیداری اتفاق می‌افتد و وزنه احساس است که یک اثر را موفق و یا غیرموفق می‌کند، در بداهه‌نوازی موسیقی و یا بداهه سرایی شعر و یا بداهه در نقاشی زمینه‌ها و محاکاتی را باید طی کرده باشی تا بتوانی به روانی آب حرکت کنی و شاهد تولد اثری باشی. روزی شخصی از من سؤال کرد که این کارها را با چه حسابی نقاشی می‌کنی؟ گفتم حساب مال حساب است و اینجا هنر و احساس است که حرف اول و آخر را می‌زند.

استایل و سبکی که من کار می‌کنم احتیاج به پیش طرح و اسکیز ندارند بلکه شما با اولین ضربات قلم‌مو و با بوم نقاشی در چالش هستید و آنقدر طرح و رنگ سبک و سنگین می‌شوند تا در جایی خود می‌گوید که به نوعی کمال نزدیک شده‌ایم در آن لحظه قلم از حرکت بازمی‌ایستد و دیگر نمی‌توانی نقطه‌ای به آن اضافه و یا نقطه‌ای را کم کنی، هرچه پیش آید خوش آیدی در کار نیست بلکه حاصل کار باید به کمالی نسبی رسیده باشد تا به آن رضایت بدهی و آن را تاریخ و امضا بزنی و مهر تأییدی بر آن اثربخشی.

متن کامل این گفتگو را در صفحه‌ی یازده روزنامه‌ی شرق بخوانید.

 

نفیسه موسوی 1402/5/8 - 14:27

هنرمند

حسین مجنی

حسین مجنی